Visio – Strategia – tiimijohtaminen, pitääkö ne kaikki hallita?

Otsikon kysymys tuntuu oikeastaan vähän hölmöltä, koska vastaus on selvä; kyllä kaikki pitää hallita ja mielellään juuri tuossa järjestyksessä. Mutta elävässä elämässä se ei tunnukaan olevan niin helppoa. Ihmisten omat tahtotilat, vallanhalut, kyvyttömyys nähdä markkinoita tai trendejä, jääräpäisyys… listaa voisi jatkaa melko pitkään.

Miksi tämä(kin) selvä asia on sitten niin vaikea ja millaisia vaikutuksia yritystoimintaan on sillä, ettei niitä hallita, tai osa niistä hallitaan. Simuloin tässä blogissa hyvin yksinkertaisesti sen mitä vaikutuksia on sillä, etteivät nuo kolme asiaa ole yrityksessä hallinnassa. Yrityksessä voi olla osa näistä kolmesta hallinnassa mutta ei kaikki, ja sellainen tilanne voi aiheuttaa yrityksen johdossa tai työntekijöissä hankalia tilanteita.

Visio (kunnossa) – Strategia (kunnossa) – tiimijohtaminen (kunnossa)

No ensin tilanne, että nuo kaikki kolme on kunnossa. Yrityksen hallituksella on selvä visio mitä yritys haluaa / on muutaman vuoden päästä. Sen perusteella on luotu strategia, jonka suunnittelussa on ollut mukana laaja joukko yrityksen työntekijöitä, toivottavasti. Tiimit ja tiimien johtajat ovat olleet mukana strategian etabloitumisessa yrityksen toimintaan. Mahdollisuudet onnistumiseen on erinomaiset.

Visio (kunnossa) – Strategia (ei tehty) – tiimijohtaminen (kunnossa)

Yrityksen johdolla on kyllä selvillä mitä halutaan olla, mutta ei ole kykyä tehdä järkevää strategiaa yritykselle. Mutta, jos yrityksellä on pätevät tiimit, ne pyrkivät korjaamaan puuttuvaa strategiaa. Miten hyvin se siinä onnistuu, riippuu siitä, miten hyvin se tietää vision. Tämä ei ole optimitilanne, ja tiimit voivat alkaa viemään yritystä eri suuntaan mitä visio on. Se voi näyttäytyä esim. sellaisena, että johto pyrkii hillitsemään tiimien kehitystä tai luovuutta.

Visio (kunnossa) – Strategia (ei tehty) – tiimijohtaminen (ei kunnossa)

Tämä vaihtoehto on yrityksen kannalta ehkä se haasteellisin vaihtoehto. Se johtaa yleensä vääjäämättä siihen, että johto alkaa mikromanageroida. Se johtaa taas siihen, että tiimeiltä alkaa ”pudota hanskat” ainakin luovuuden osalta. Tehdään vain välttämätön ja odotetaan joka asiaan ohjeita. Jos niitä ei tule tai ole, jää asia hoitamatta tai se tehdään huolimattomasti.

Visio (ei kunnossa) – Strategia (ei tehty) – tiimijohtaminen (ei kunnossa)

Näitäkin on joissain ehkä vanhemmissa yrityksissä. Visio ei ole enää ollut vähään aikaa relevantti ajatus, vaan on touhuttu vain sen takia, kun nyt tämä yritys on. Strategia on tuntematon käsite. Tiimijohtaminen on sitä, että tullaan töihin, kun työaika alkaa ja lähdetään pois, kun saa.

Kolme ”pientä” asiaa visio – strategia – tiimijohtaminen. Sanoina helppoja, mutta ne pitävät sisällään suunnattoman määrän asioita, joissa onnistuminen tai epäonnistuminen merkitsee myös yrityksen onnistumista tai epäonnistumista. Mutta, jos käyttää sitä perinteistä sanontaa ‘jos kissaa ei nosteta pöydälle’… Olen usein miettinyt, miksi kissa pitää aina sotkea siihen, kun kyse on siitä, että me ihmiset emme osaa tai uskalla tarttua asioihin. Nämä kolme ”pientä” asiaa pitää vain ottaa käsittelyyn ja alkaa työstämään niitä!

Scroll to Top